Partner serwisu
Biznes i przemysł

Finalizacja umowy na modernizację F-16 do standardu Viper

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Finalizacja umowy na modernizację F-16 do standardu Viper
fot. Piotr Bożyk
Wczoraj (13 sierpnia) Ministerstwo Obrony Narodowej sfinalizowało list intencyjny z rządem Stanów Zjednoczonych dotyczący modernizacji floty 48 samolotów F-16 Block 52+ do zaawansowanej konfiguracji F-16 Viper, znanej również jako F-16V. Głównym wykonawcą modernizacji, która znacznie zwiększy możliwości polskiej floty samolotów F-16, będzie firma Lockheed Martin.

Warto wspomnieć, że w listopadzie 2024 r. Departament Stanu USA wyraził zgodę na modernizację polskich F-16 do standardu Viper. Informację przekazała wtedy należąca do Pentagonu agencja Defense Security Cooperation Agency (DSCA). Modernizacja maszyn związana jest z osiągnięciem połowy cyklu życia tych maszyn (Midlife Upgrade - MLU).

Transakcja jest zrealizowana poprzez procedurę Foreign Military Sales (FMS), a kontrakt ma wartość ok. 3,8 mld dolarów netto (ok. 13,8 mld zł). Siły Powietrzne RP mają na stanie 48 samolotów F-16C/D Block 52+, które są eksploatowane od 2006 r., a szacowany cykl eksploatacji tych maszyn to ok. 40-45 lat. W minionym roku obchodzona była w Polsce 18. rocznica służby samolotu wielozadaniowego F-16.

- Dobry dzień dla Polski, dla bezpieczeństwa państwa polskiego, dla nas wszystkich. To jest wielki tydzień Wojska Polskiego. Przed świętem, które będziemy obchodzić 15 sierpnia, zawsze dochodzi - przynajmniej, kiedy ja jestem ministrem - w dniach poprzedzających te uroczystości do podpisania ważnych umów. Rok temu, dokładnie 13 sierpnia 2024 roku, podpisywaliśmy wielki kontrakt na zakup AH-64 Apache dla polskich Sił Zbrojnych. Po roku podpisujemy równie ważny kontrakt na modernizację wszystkich 48 F-16, Jastrzębi, które służą w polskich siłach zbrojnych od 20 lat - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz wiceprezes Rady Ministrów i szef MON po podpisaniu umowy na modernizację samolotów F-16.

Lockheed Martin będzie współpracować z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 w Bydgoszczy w celu przeprowadzenia modernizacji, wykorzystując lokalną wiedzę i infrastrukturę. Wysiłki te przyczynią się również do rozwoju kadr i pogłębienia współpracy z polskimi partnerami z branży obronnej, wnosząc wkład do rozwoju polskiego sektora obronnego. W ciągu ostatniej dekady firma Lockheed Martin zainwestowała 1,8 mld dolarów w polski ekosystem obronny, współpracując z lokalnym przemysłem w celu rozszerzenia zdolności łańcucha dostaw i przyspieszenia dostaw kluczowych systemów.

- Modernizacja samolotów F-16 Viper wzmacnia flotę Polski do przyszłych misji. Ulepszenia te zapewniają zaawansowane możliwości sił powietrznych, utrzymując interoperacyjność samolotów F-16 z platformami piątej generacji, takimi jak F-35, zgodnie z misjami NATO i przy wsparciu stałej gotowości bojowej oraz partnerstwa z polskim przemysłem - powiedział Nick Smythe, wiceprezes ds. rozwoju programów wsparcia eksploatacji i utrzymania zdolności operacyjnych w Lockheed Martin.

Pakiet modernizacyjny obejmuje integrację aktywnego radaru APG-83 ze skanowaniem fazowym, ulepszony komputer misji, system identyfikacji swój-obcy, system samoobrony, fotel katapultowy, środki łączności i transmisji danych. Wszystkie modyfikacje konstrukcyjne mają wydłużyć żywotność samolotu do 12 tys. godzin lotu. Umowa, która obejmuje również modernizację symulatorów, opiera się na 20-letniej współpracy firmy Lockheed Martin z Siłami Powietrznymi RP i jest zgodna z długoterminowym planem modernizacji obronności kraju. 

Według pojawiających się informacji, F-16 mają być modernizowane i przywracane do służby w latach 2030-2038, co pokazuje że Siły Powietrzne RP planują modernizować po sześć maszyn rocznie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Linie SprintAir wycofały kolejnego saaba 340A

Pasażer i linie lotnicze

Linie SprintAir wycofały kolejnego saaba 340A

Piotr Bożyk 13 sierpnia 2025

Garuda Indonesia ponownie użytkownikiem B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Piąty testowy boeing B777-9 wykonał pierwszy lot

Biznes i przemysł

Zobacz również:

MON: Pierwsza Polka za sterami F-16

Biznes i przemysł

MON: Pierwsza Polka za sterami F-16

Piotr Bożyk 19 kwietnia 2025

Polska leasinguje osiem śmigłowców Apache

Biznes i przemysł

Kolejny saab 340 AEW dla wojska już w Polsce

Prawo i polityka

Kolejny saab 340 AEW dla wojska już w Polsce

Piotr Bożyk 15 czerwca 2024

Pozostałe z wątku:

Linie SprintAir wycofały kolejnego saaba 340A

Pasażer i linie lotnicze

Linie SprintAir wycofały kolejnego saaba 340A

Piotr Bożyk 13 sierpnia 2025

Garuda Indonesia ponownie użytkownikiem B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Piąty testowy boeing B777-9 wykonał pierwszy lot

Biznes i przemysł

Zobacz również:

MON: Pierwsza Polka za sterami F-16

Biznes i przemysł

MON: Pierwsza Polka za sterami F-16

Piotr Bożyk 19 kwietnia 2025

Polska leasinguje osiem śmigłowców Apache

Biznes i przemysł

Kolejny saab 340 AEW dla wojska już w Polsce

Prawo i polityka

Kolejny saab 340 AEW dla wojska już w Polsce

Piotr Bożyk 15 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij